Az isiász, bár az egyik leggyakoribb fájdalom, továbbra sem értik sokan az ilyen típusú fájdalmat, amely hirtelen jelentkezik és jelentősen rontja az életminőséget. Az isiász kezelésének első lépése az ok megismerése. Az isiásznak számos oka van, mi pedig a hat leggyakoribbat fogjuk most ismertetni. Az isiászra vonatkozó gyakorlatok (a képeken láthatóak) kifejezetten az isiász kezelésére és megelőzésére szolgálnak. A gyakorlatok és a kizárólag természetes összetevőkön alapuló Acuraflex krém, amely az Acuraflex kapszulákkal kombinálva még jobb eredményeket biztosít, védi a csontokat, szöveteket és izmokat, azonnal segít megszüntetni az akut fájdalmat. Ismerje meg fájdalmának okát, mozogjon, használjon gyulladáscsökkentő krémet, és hagyja örökre maga mögött a fájdalmat.

Az ágyéki gerinc (derék) számos rendellenessége okozhat isiászt. Az isiász okozta fájdalmat gyakran enyhe vagy intenzív derékfájdalomként jellemzik, amely a bal vagy a jobb lábszárba is átterjed. Az isiászideg a legnagyobb és a leghosszabb ideg a testben, és olyan vastag, mint a hüvelykujjunk. Öt kisebb idegből áll, amelyek a gerinc lumboszakrális részéből nyúlnak ki. Isiász akkor jelentkezik, ha egy vagy több ilyen kisebb idegre nyomás nehezedik. Az isiász megnevezésére használt egyéb kifejezések az isiász neuralgia vagy isiász neuropátia. Néha az orvosok az isiászt radikulopátiának is nevezik. A radikulopátia egy orvosi kifejezés, amelyet a karokban vagy lábakban jelentkező fájdalom, zsibbadás, bizsergés és gyengeség leírására használnak, amelyet valamilyen ideggyökérprobléma okoz. Ha a probléma a nyaki idegekkel kapcsolatos, akkor nyaki radikulopátiának nevezik. Mivel az isiász a hát alsó részét érinti, lumbális radikulopátiának nevezik.

A medence hátsó részéből kiindulva az isiászideg hátul, a fenék alatt fut végig, áthalad csípő tájékán keresztül, egészen le mindkét lábszárba. Az ideggyökök nem “magányos” részek, hanem a test összetett idegrendszerének részei, amelyek képesek a fájdalmat és az érzéseket a test más részeire továbbítani. Radikulopátia akkor fordulhat elő, ha a gerincvelői ideg gyökere összenyomódik (idegkompresszió), például a hát alsó részén lévő porckorong-szakadás (lumbális porckorongsérv), egy csontos kitüremkedés vagy deformitás, más néven osteophyta miatt.

Olvassa végig az isiászról szóló cikket.

AZ ISIÁSZ HAT LEGGYAKORIBB OKA

Számos gerincbetegség okozhat gerincideg-összenyomódást és isiászt vagy lumbális radikulopátiát. A hat leggyakoribb ok a következő:

  • Kidurodó porckorong vagy porckorongsérv
  • Lumbális gerincvelő szűkület
  • Spondylolisthesis
  • Trauma
  • Piriformis-szindróma
  • Gerinctumor

Lumbális porckorong kidudorodás vagy porckorongsérv

A porckorong kidudorodást korlátozott porckorong-rendellenességnek is nevezik. Ez azt jelenti, hogy a zselatinos anyag (nucleus pulposus), amely a csigolyák között helyezkedik el és lengéscsillapítóként szolgál, “bezárva” marad a gumiszerű külső fal (annulus fibrosus) mögött, amely megakadályozza, hogy a sejtmag kimozduljon a helyéről. A legtöbb ember, akinél a porckorong-kidudorodás jelei mutatkoznak, zsibbadást, égő érzést és fájdalmat érez a kidudorodó területen. A porckorong-kidudorodás tünetei általában csak akkor jelentkeznek, ha olyan tevékenység következtében gyullad be, amely nyomást gyakorol a környező idegre.

A porckorongsérv sokkal több fájdalmat okoz. A fájdalmat a porckorong nyomása okozza, amely a porckorong között lévő két csigolya között található, és amely ebben az esetben a gerincből kilépő ideg felé nyomódik. A porckorongsérv nem csak azt okozza, hogy az ideggyökér közvetlenül a csontos gerinccsatorna belsejébe nyomódik, hanem maga a porckorong anyaga is tartalmaz egy savas irritáló anyagot (hialuronsav), amely ideggyulladást okoz. Az idegek összenyomódása és irritációja mindkét esetben gyulladást és fájdalmat okoz, ami gyakran vezet a végtagok zsibbadásához, bizsergéshez és/vagy izomgyengeséghez.

Lumbális gerincvelő szűkület

A gerincvelő szűkület az idegek összenyomódásával járó rendellenesség, és leggyakrabban az időseket érinti. Az ágyéki gerincvelő-szűkület következtében isiászszerű lábfájdalom léphet fel. A fájdalmat gyakran olyan tevékenységek okozzák, mint az állás vagy a séta, és pihenéssel enyhíthető. A gerincvelői idegek gyökerei a gerincvelőből az idegnyílásnak nevezett átjárókon keresztül ágaznak ki. Az egyes csigolyák között, bal és jobb oldalon található a foramen. Az ideggyökerek ezeken a nyílásokon keresztül haladnak át, és a gerinc felé haladnak. Amikor gerincvelő-szűkület alakul ki, vagyis ezek az átjárók beszűkülnek vagy eltömődnek, ami idegkompressziót okoz, akkor a foraminális szűkület kifejezést használjuk.

Spondylolisthesis

A spondylolisthesis egy olyan rendellenesség, amely leggyakrabban az ágyéki gerincet érinti. Jellemzője, hogy az egyik csigolya előre csúszik a mellette lévő csigolyán. Amikor a gerinc elcsúszik és elmozdul, a gerincvelő ideggyökere összenyomódik, és gyakran isiászszerű fájdalmat okoz a lábakban. A spondylolisthesis lehet fejlődési rendellenesség (veleszületett vagy gyermekkorban kialakuló), vagy a gerinc degenerációja, trauma vagy fizikai megterhelés (pl. súlyemelés, torna) következtében szerzett kategóriákba sorolható.

Trauma

Az isiászt okozhatja a gerinc ágyéki vagy keresztcsonti gyökerére ható külső erők által okozott közvetlen idegkompresszió. Ilyenek például a gépjárműbalesetek, az esések, a futball- és egyéb sportsérülések. Egy ütés is megsérthet egy ideget, ahogy egy törött csont darabjai is összenyomhatják az idegeket.

Piriformis-szindróma

A Piriformis-szindróma az azonos nevű izomról és az izomnak az isiászideg irritációjakor fellépő fájdalmáról kapta a nevét. A piriformis-izom a gerinc alsó részén helyezkedik el, a combcsonthoz kapcsolódik, és a csípő forgásában segít. Az isiászideg a piriformis-izom alatt halad át. A szindróma akkor alakul ki, ha a piriformis izmokban görcs jelentkezik.

Gerincdaganatok

A gerincdaganatok olyan rendellenes növekedések, amelyek jóindulatúak vagy rákosak (rosszindulatúak) is lehetnek. Ha azonban gerinctumor alakul ki az ágyéki régióban, fennáll a kockázata annak, hogy az idegek összenyomódása következtében isiász is kialakul.

HOGYAN KELL KEZELNI AZ ISIÁSZT?

Az emberek akár 40 százaléka is szenvedhet isiászban élete során, és az élet későbbi szakaszában gyakrabban fordul elő. Általában összekeverik a hátfájással, pedig ez egy másfajta fájdalom. A fájdalom az isiászidegekből ered, és gyakran néhány órán vagy napon belül magától elmúlik.

A fellángolások azonban hetekig vagy akár hónapokig is eltarthatnak. Szerencsére sokat tehetünk az isiász megelőzése, valamint a fájdalom enyhítése érdekében.

Az isiászra vonatkozó gyakorlatok kulcsfontosságúak az isiász tüneteinek megelőzésében és enyhítésében. A gyakorlatok kiválasztásakor ügyeljen arra, hogy azok a test középpontjának erősítését célozza. A test középpontját nem csak a hasizmok alkotják, bár a gerinc stabilitásához elengedhetetlenül fontosak. A hát, a csípő, a medence és a fenék izmai is a középpont részét képezik. Mindezen izmok erősítése segít a gerinc megtámasztásában. Számos edzéstípus, köztük a jóga és a pilates is erősítheti a törzsizmokat. A planking és a híd pozíció például olyan gyakorlatok, amelyek a törzset veszik kezelésbe. De ha akut fázisban van, akkor a legjobb, ha kifejezetten isiászban szenvedők számára kifejlesztett gyakorlatokat választ.

GYAKORLATOK ISIÁSZ ESETÉRE

Az isiász okozta fájdalom olyan erős lehet, hogy sokan még a kanapéról sem akarnak felkelni. De mivel a fájdalom megszüntetésének első lépése a diagnózis felállítása, vagyis a fájdalom okának feltárása, a második lépés a testmozgás. A legtöbb isiász okozta fájdalom enyhítésére a legjobb módszer a nyújtás, amely a csípőt forgathatja kívülről, ami enyhülést biztosít. Ez a hat gyakorlat pontosan ezt teszi:

1. Fekvő galamb póz

A gyakorlat gyorsan csillapítja a fájdalmat.

  • Feküdjön a hátára, és emelje fel a jobb lábát derékszögben. Szorítsa mindkét kezét a térde fölé az ujjait összekulcsolva.
  • Emelje fel a bal lábát, és helyezze a jobb bokáját a bal térdére.
  • Húzza az állát a mellkasához, és érezni fogja, hogy nyúlik a nyaka.
  • Egy darabig tartsa ki a pozíciót, és ismételje meg a gyakorlatot tízszer. Ez segít megnyújtani a kis piriformis izmot, amely néha begyullad, és nyomja az isiászideget, ezzel fájdalmat okozva.
  • Ugyanezt a gyakorlatot végezze el a másik lábával is.
  • Ha sikerül fájdalommentesen végigcsinálnia a fekvő változatot, akkor áttérhet a következő gyakorlatra.

2. Ülő galamb póz 

A gyakorlat megnyújtja a farizmokat és a hát alsó részét.

  • Üljön a földre, a lábát egyenesen magad elé téve.

Hajlítsa be a jobb lábát, a jobb bokáját helyezze a bal térdére.

Hajoljon előre néhányszor, majd maradjon előre dőlve 15-30 másodpercig.

  • Fogja meg mindkét kezével a behajlított lábát, és háromszor tegyen körkörös mozdulatot először az egyik, majd a másik oldalra.
  • Rázza meg a lábát, és ismételje meg a gyakorlatot a másik lábával.
  • A gyakorlat megnyújtja a farizmot és a hát alsó részét.

3. Előrehajoló galamb póz

A gyakorlat kifejezetten arra szolgál, hogy enyhítse az isiász okozta fájdalmakat.

  • Térdeljünk le a padlóra a térdünkre és a tenyerünkre támaszkodva.

Hajlítsa be a jobb lábát, az alsó lábszára legyen a talajon, a testeddel vízszintes helyzetben. A jobb lábfejnek a bal térd előtt kell lennie.

Nyújtsa hátra a bal lábát, a lábujjai maradjanak a talajon.

  • Lassan nyújtsa ki a karját a teste előtt, majd ereszkedjen le az alkarjára, miközben tízszer ki- és belélegez ebben a helyzetben.
  • Lassan engedje el a pozíciót, és ismételje meg a másik lábával.

4. Térd az ellenkező vállhoz

Ez az egyszerű nyújtógyakorlat segít enyhíteni az isiász okozta fájdalmat, ellazítva a farizmokat és a piriformis izmokat, amelyek begyulladhatnak és nyomhatják az isiászideget.

  • Feküdjön a hátára kinyújtott lábakkal.
  • Hajlítsa be a jobb lábát, és a karjait fonja a térdei köré.
  • Óvatosan húzza a jobb lábát a teste felé, a bal válla irányába. Tartsa ki a pózt 30 másodpercig.
  • Kényelmesen kellene éreznie magát ebben a pózban. Enyhülést kellene éreznie.

Háromszor ismételje meg, majd váltson lábat.

5. Ülő gerincnyújtás

Ez a nyújtógyakorlat segít teret biztosítani a gerincnek, hogy enyhítse az isiászidegre nehezedő nyomást.

  • Üljön le a padlóra kinyújtott lábakkal.
  • Hajlítsa be a jobb térdét, és helyezze a lábfejét egyenesen a padlóra, az ellenkező térd külső oldalára.
  • A bal könyökét helyezze a jobb térd külső oldalára, hogy a testét kissé jobbra fordítsa.
  • Tartsa ki a pozíciót 30 másodpercig, és ismételje meg háromszor, majd váltson oldalt.

6. Álló combhajlító nyújtás

Ez a nyújtógyakorlat segíthet enyhíteni az isiász okozta fájdalmat és feszesebbé tenni az inakat a térdben.

  • Helyezze a jobb lábát egy megemelt felületre a csípő magasságába vagy kicsivel alá. Ez lehet egy szék, egy kanapé vagy egy lépcső.
  • Hajlítsa be a lábát úgy, hogy a lábujjak és a lábfej egyenesek legyen. Ha fáj a térde, akkor tartsa enyhén behajlítva a lábát.
  • Hajlítsa a testét kissé előre, a lábfej felé. Minél jobban előre hajol, annál mélyebb lesz a nyújtás. Ne erőltesse meg magát annyira, hogy fájdalmat érezzen.
  • Tartsa ki legalább 30 másodpercig, majd ismételje meg a másik oldallal.

A testmozgást mindig végezze óvatosan.

Miközben az isiász okozta panaszok enyhítésére szolgáló gyakorlatokat végzed, ne hasonlítsa magát tapasztalt sportolókhoz, akik nagyon hajlékonyak, és akiket a tévében és a YouTube-on láthatsz. Ha bármilyen fájdalmat érez a gyakorlatok közben, hagyja abba. Nincsenek univerzális gyakorlatok mindenki számára, akinek a fájdalmát isiász okozza. Ha egy bizonyos gyakorlat elvégzése után jobban érzi magát, folytassa és próbáljon ki más gyakorlatokat. Abban az esetben, ha a fájdalom egy hónapnál tovább tart, keressen fel egy orvost vagy gyógytornászt, aki személyre szabott gyakorlatokat javasol majd.

Kerülendő gyakorlatok, ha isiászban szenvedsz

A testmozgás az egyik legjobb módja az isiász hatásainak leküzdésére. De azt is tudnia kell, hogy mely gyakorlatokat kell kerülnie. Ha isiászban szenved, kerülje a következő gyakorlatokat:

  • Hasizomgyakorlatok kinyújtott lábakkal – ezek a gyakorlatok megzavarhatják a gerincvelő szerkezetét, ami gyulladást és zsibbadást okozhat a derék alatt. Akár maradandó idegkárosodás is előfordulhat.
  • A hasizmok nyújtása – ez a gyakorlat nyomást gyakorolhat a gerincvelő területére, ami az isiászideg összenyomódásához vezet. Ezt a gyakorlatot mindenképpen kerülje el.
  • Guggolás – a gerinc alsó szakaszának károsodását eredményezheti, ami az idegek és a porckorongok összenyomódását okozza. Ez fájdalmat okozhat a fenékben és a lábakban.
  • Súlyemelés– csak akkor megengedett, ha megfelelő támasztást tud biztosítani a hát alsó részének. A karokat, a hát felső részét és a vállakat célzó gyakorlatok engedélyezettek.
  • Lábgyakorlatok – ezeket jobb elkerülni, különösen abban a fázisban, amikor a fájdalom jelentkezik.
  • Ugrásokkal járó gyakorlatok vagy edzések – az ilyen tevékenységeket szigorúan kerülni kell.

Mit tehet még az isiász okozta fájdalom enyhítése érdekében?

  • Kerülje a hosszú ideig tartó ülést. A hosszan tartó ülés nyomást gyakorol a hát alsó részén található porckorongokra és szalagokra. Ha olyan munkája van, amely sok ülést igényel, gyakran tartson szüneteket, vagy végezzen néhány, az irodában is elvégezhető gyakorlatot.
  • Figyeljen oda a testsúlyára. A túlsúly vagy az elhízás növelheti az isiász kockázatát. A megnövekedett testsúly nyomást gyakorol a gerincre, és porckorongsérvhez vezethet. Még kisebb súlycsökkenés is csökkenti a gyulladást és a gerincre nehezedő nyomást.
  • Gyakorolja a helyes testtartást. Ügyeljen a testhelyzetre, amikor áll vagy ül. Húzza hátra a vállakat és engedje le őket. Ha számítógép előtt dolgozik, tartson gyakori szüneteket. Helyezze el úgy monitort, hogy a fejének megdöntése vagy hátradőlés nélkül is láthassa.
  • Használjon fájdalomcsillapítót. Az isiász okozta fájdalmat enyhítő, hatásos krém az Acuraflex. Az Acuraflex krém olyan természetes összetevők hatékony formuláját tartalmazza, amelyek évszázadok óta ismertek gyors és erős hatásukról, elsősorban a gyulladások, isiász, sérülések és degeneratív betegségek, például az ízületi gyulladás és a csontritkulás okozta akut és krónikus fájdalmak esetén. Az Acuraflex krémet bármilyen korosztályú férfi és nő is használhatja. Segít gyorsan csökkenteni vagy teljesen megszüntetni a fájdalmat pontosan ott, ahol a fájdalom jelentkezik. Növeli az ízületek és izmok mozgékonyságát, azonnal csillapítja, vagy megszünteti a merevséget. Az Acuraflex krém összetevői kizárólag növényi eredetűek, a növényi kivonatokon kívül vitaminokat, ásványi anyagokat és illóolajokat tartalmaznak. Nem okoz mellékhatásokat, táplálja a bőrt és kellemes illatú.
  • Használjon étrend-kiegészítőket a meglévő fájdalom megelőzésére vagy enyhítésére. Az Acuraflex kapszula egyidejű alkalmazás során optimálisan fejti ki hatását az Acuraflex krémmel együtt. A kapszulák hosszú távon és a szervezeten belül hatnak a tünetekre, míg a krém közvetlenül a fájdalmas és gyulladt területre hat. Az Acuraflex kapszulák széleskörűen hatnak a test minden szervére és részére. Az Acuraflex formula egyedülálló, erős, természetes, nem invazív és biztonságos az olyan betegségek megelőzése és lassítása érdekében, mint az isiász, az ízületi gyulladás, a csontritkulás és a csontokkal, ízületekkel, porcokkal, izmokkal, szalagokkal és inakkal kapcsolatos gyulladások, akut és krónikus fájdalom. Az Acuraflex kapszulákat bármilyen korosztályú férfi és nő is használhatja. Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatással rendelkeznek. Profi sportolók és hobbiportolók is használják az ízületek és izmok mozgékonyságának növelésére, a sérülések megelőzésére, az ízületek, izmok, szalagok és inak erősítésére, illetve a sérülések utáni regeneráció természetes felgyorsítására. Mind a krém, mind a kapszula vény nélkül megvásárolható.

A legjobb otthoni gyógymódok isiász okozta fájdalomra